טקטיקת ההפחדה הכי אפקטיבית הנוגעת לחצבת היא האיום ב SSPE, דלקת של המוח קטלנית. אכזרית.

אבל מה באמת עומד מאחורי התופעה הזו? האם החיסון לחצבת-חזרת-אדמת מסיר את הסיכון כפי שרומזת לנו התעמולה הממסדית? ומה לגבי הסיפורים בתקשורת על הילד שחלה בחצבת בגיל 9 חודשים וכבר שנים בתרדמת?

אחד הסיבוכים של מחלת החצבת הוא סיבוך נדיר מאד הנקרא SSPE (דלקת טרשתית תת-חריפה של כלל המוח) אשר דווח ב 2-6 מקרים לכל מיליון מקרי חצבת (1). SSPE נקשר במדע לנגיף החצבת אם כי מנגנון הפעולה טרם זוהה, אך ניתן לראות בברור רמות גבוהות מאד של נוגדנים כנגד חצבת במוחם של החולים (2).

עת יציאת החיסון כנגד חצבת והמטרה ששמו לעצמם ארגוני הבריאות למגר את המחלה מן העולם בתוך שנה, קיוו כי סיבוך נדיר זה יעלם גם כן. אך בפועל נמצא כי החיסון עצמו גורם ל- SSPE וכי ילדים אשר חוסנו כנגד חצבת ולא נחשפו לזן החצבת הטבעי, פיתחו את הסיבוך הנדיר אשר מוערך ב 1 למיליון מנות חיסון (1-2).

מחקר בוחן שנעשה בילד בן 7 בשנת 1978, בחן את השפעת החיסון על החמרת SSPE. הילד אשר ייתכן וחלה בחצבת בגיל צעיר ללא תסמינים, פיתח סממנים של SSPE ולאחר קבלת חיסון המכיל חצבת, הוחמרו תסמיני ה SSPE והילד נפטר כחודשיים וחצי לאחר מכן. החוקרים ציינו כי ייתכן ומתן חיסון על רקע של הדבקות טבעית בחצבת, יכולה להאיץ את מחלת ה SSPE במידה וזו כבר קיימת (3). השערה זו קיבלה אישוש גם במחקר נוסף אשר בדק תחלואה ב SSPE אצל ילדים שחלו בחצבת לפני גיל שנתיים. מעניין לראות כי כמחצית מאותם ילדים שפיתחו SSPE, חוסנו גם בחיסון המכיל חצבת, כאשר שליש מן הילדים חוסנו בלפחות 2 מנות חיסון (4).

לסיכום, סיבוך ה- SSPE היה ונשאר סיבוך נדיר של מחלת החצבת, אשר על פי הספרות קורה לרוב בפעוטות שנחשפו לנגיף החצבת לפני גיל שנתיים. חיסון החצבת הניתן בגיל שנה, עלול לגרום ל SSPE בעצמו. מטרתם של ארגוני הבריאות הן במיגור החצבת והן במיגור SSPE בעקבות קבלת חיסון, טרם הושג.

ולגבי הילד שנכנס לתרדמת, הנה הסיפור המלא.

ד"ר אלכסנדר לנגמייר, ממקימי ה- cdc והאפידמיולוג הראשי באותה תקופה מתייחס למחלת החצבת והניסיון למצוא לה חיסון.
מחלת החצבת מתוארת ע"י ד"ר לנגמייר כ- self-limiting (מחלה החולפת מאליה ללא טיפול) שנמשכת זמן קצר, עם דרגת חומרה מתונה ותמותה נמוכה (5).


מקורות:

1. MMRV package insert

https://www.fda.gov/media/75203/download

2. Adverse Events Associated with Childhood Vaccines: Evidence Bearing on Causality. Institute of Medicine (US) Vaccine Safety Committee; Stratton KR, Howe CJ, Johnston RB Jr., editors. Washington (DC): National Academies Press (US); 1994.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK236288/

3. Dodson WE, Pasternak J, Trotter JL. Rapid deterioration in subacute sclerosing panencephalitis after measles immunization (letter). Lancet 1978; 1:767-768

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(78)90877-2/fulltext

4. Schönberger K, Ludwig MS, Wildner M, Weissbrich B. Epidemiology of subacute sclerosing panencephalitis (SSPE) in Germany from 2003 to 2009: a risk estimation. PLoS One. 2013 Jul 9;8(7)

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0068909

5. Alexander D. Langmuir, Donald A. Henderson, Robert E. Serfling, Ida L. Sherman. The Importance of Measles as a Health Problem.
Am J Public Health Nations Health. 1962; 52 (2) 1-4

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1522578/

קריאה נוספת:

https://he.scibook.org

שתפו: