המלצות להורים מחסנים לצמצום ההתנערות של המדינה במקרה של פגיעה מהחיסון

הפוסט הזה נולד בעקבות פניות של הורים לעמותת חיסונים – בחירה מושכלת שהופנו לקבלת ייעוץ משפטי עקב תופעות לוואי קשות שהתפתחו בעקבות חיסון ורצון של המשפחות למצות את הדין ולדרוש פיצוי על הנזק הרב שנגרם להם.

ברוב המקרים לוקח להורים חודשים ואפילו שנים להבין שהם מתמודדים עם פגיעת חיסון של היקר להם מכל ועוד זמן לא מבוטל לגבש החלטה לגבי פעולה במישור המשפטי. או אז הם מגלים שהנטל הראייתי אינו פשוט וכי אין בידם מסמכים ו/ראיות ברמה המשפטית הנדרשת כדי להוכיח פגיעת חיסון, מה ששומט את הקרקע מתחת לתביעה שכזו.

בעקבות כך ניסחנו עבורכם, ההורים המחסנים, מספר דגשים והמלצות שיקלו עליכם במידה וילדכם יחווה פגיעת חיסון שניתן היה למנוע אותה, הנחיות אלו נועדו לחזק את העילה לתביעה במידת הצורך.

  1. וודאו שהתינוק או הפעוט שלכם בריא לגמרי. לגמרי! לפחות חודש שבו אין נזלת, חום, פריחה או כל מחלה ויראלית או חיידקית אחרת. כך, במידה וחלילה יתפתחו תופעות לוואי קשות ו/או תסמיני מחלה בולטים מיד לאחר החיסון יהיה קשה יותר למערכת הרפואית לטעון כי מדובר בצירוף מקרים או סיבוך של מחלה קיימת. משפטית וראייתית יהיה לכם טיעון יותר חזק.
  2. עקבו באופן מוקפד אחרי שינויים אצל התינוק בעקבות החיסון – לרבות (ולא רק) בכי שונה או דפוסי בכי שונים, קשיים בשינה, שינוי בהתנהגות, במוטוריקה ותנהלו רישום בכתב של מה שקורה עם ילדכם בימים ובשבועות הראשונים שלאחר החיסון. המלצה שלנו: תעדו בוידאו את ילדיכם בבוקר החיסון והקפידו לתעד גם אחרי.
  3. חשוב מאד במידה והבחנתם בשינוי, כל שינוי, דווחו עליו לרופא או לטיפת החלב (עדיף לרופא הילדים המטפל) וודאו שהפנייה שלכם והדיווח שלכם תועדו בכתב לתיק הרפואי של הילד.
  4. שאלו את הגורם המטפל האם זו תגובה אפשרית לחיסון וציינו באופן מפורש כי הילד חוסן בעודו בריא לגמרי. שימו לב – בכל פניה לגורם מטפל/רפואי הקליטו את השיחה! חוקית אתם רשאים להקליט את השיחה עם הגורם הרפואי המטפל אף ללא ידיעתו.
  5. גם אם הרופא מבטל כל קשר לחיסון וממליץ להמשיך לחסן כרגיל (תרחיש שלאור ניסיוננו, יותר מסביר שיקרה) ואתם מחליטים להמשיך לחסן, דאגו שכל ההנחיות לעיל מיושמות לגבי שאר החיסונים.

אם הרופא המטפל לא זיהה את הסימנים ונתן לכם עצה רפואית שהביאה לפגיעה קשה לחיסון בשל התעלמות מסימנים מוקדמים לחיסונים קודמים, ובהנחה שהקפדתם על תיעוד רפואי ותלונה על תגובות נגד לחיסון גם כשהן היו פחות חמורות, יהיה לכם קל יותר להרים את הנטל הראייתי בבית המשפט ולהוכיח קשר בין הפגיעה לחיסון.

אם תתעלמו מהסימנים, אפילו אלו הנחשבים קלים ולא יהיה תיעוד ותעשו את הקישור רק אחרי שהילד יפסיק לדבר, לזחול או ללכת, ליצור קשר עין או חלילה להפסיק לגמרי לתפקד, למרות הפגיעה הקשה מאד, יהיה לכם יותר קשה ובמקרים מסוימים אף בלתי אפשרי להרים את הנטל הראייתי הנדרש במידה ותחליטו שברצונכם לתבוע.

מאחלים לכולם חג חירות שמח!
עמותת חיסונים – בחירה מושכלת

העמותה איננה גוף משפטי והמידע מתבסס על ניסיון של העמותה בסיוע למשפחות נפגעות חיסונים , וקבלת מידע משפטי כללי. בכל מקרה פרטי יש לפנות לייעוץ עם עו"ד

שתפו:

השאר תגובה